Digitaliseringen har tagit de flesta branscher med storm, och så även fordonsindustrin. Idag har vi tillgång till vår bils instrumentbräda direkt i mobilen, Google introducerar förarlösa bilar och Tesla annonserar att de är på väg att expandera bortom “bara” elektriska bilar. Digitaliseringen har helt enkelt förändrat hur vi ser på branschen. 

Dagens konsumenter är inte sena att hänga på denna digitala våg. Vi blir alltmer vana att förstå och jämföra olika bilars funktioner och fördelar utan att ens behöva sätta en fot i företagets showroom. Det är av stor vikt att IT-lösningar för fordonsbranschen anpassas till denna nya tid och att återförsäljare och verkstäder ser till att använda denna digitaliseringsvåg till sin fördel.

I det här blogginlägget förklarar vi hur återförsäljare och verkstäder kan förbättra sin operationella effektivitet med hjälp av rätt ledningssystem och verktyg  anpassade för denna digitala transformation som råder.

Återförsäljare och distributörer

Ett effektivt ledningssystem för återförsäljare ska vara utformat så att det enkelt kan hantera återförsäljarnätverk som sträcker sig över vitt spridda geografiska områden. IT-lösningar för fordonsbranschen möjliggör en plattform för bilkonfiguration samt erbjuder applikationer för att främja varumärkeskännedom och marknadsföring.

Såhär når du digital transformation:

  • Skapa en stabil plattform för onlineförsäljning.
  • Investera i lösningar för hela leveranskedjan samt i ett ledningssystem som effektivt räknar in skatter och statliga regleringar.
  •  Se till att ditt lager har kapacitet att hantera ett brett produktsortiment.
  • Se till att du har ett så kallat “Connected Garage”, då detta underlättar bearbetningen av stora mängder data.

Det finns en stor potential för digital transformation i steget för aftersales. IT-lösningar avsedda för denna fas syftar till att förbättra intäkterna genom flexibla och pappersfria lösningar som ser till att  förbättra NKI-värdet. På marknaden idag finns även flera bra lösningar med funktioner som hjälper dig att schemalägga och effektivt hantera alla tillhörande aktiviteter.

Grossister och leverantörer

Processen för reservdelshantering brukar inkludera en inventeringsplattform där flera verkstäder som är geografiskt utspridda ansluter sig till ett och samma system för att tilldela och hantera förfrågningar.  Helst ska systemet kunna göra följande:

  • Tillåta att flera användare är inne och jobbar samtidigt
  • Erbjuda pappersfria lösningar
  • Hantera och tilldela stora ordervolymer
  • Erbjuda kostnadsfördelar när ordrar läggs in i systemet
  • Hantera tjänster kring underhåll och skador

Underhållstjänster

Ett ledningssystem för verkstäder ska på ett bra sätt kunna hantera flera bokningar och leverantörsordrar. Systemet hjälper dig att effektivisera dina uppgifter och att följa utvecklingen.

Ett bra ledningssystem kan ge dig följande:

  • Ökad kundacceptans genom en framstående online-närvaro.
  • Möjlighet att hantera och övervaka ordrar för reservdelar.
  • Drastisk minskad handläggningstid för fordonsservice.
  • Kapacitet att ta emot stora mängder onlinebokningar årligen.

Däck och hjul

Den här delen av ett reservdelshanteringsystem hjälper dig att skapa ordning och kunna hantera däck- och hjuldelar i syfte att möta den växande efterfrågan. Genom att digitalisera denna del kan du få följande:

  • Effektiv schemaläggning för att hantera butiksbeläggning.
  • Ökad kors- och merförsäljning.
  • Ökade intäkter.

Glasreparationer

Denna del hanterar de fordonstjänster som kräver glasreparationer genom portalen. Denna del i systemet hjälper dig att göra följande:

  • Uppnå förbättrad handläggningstid genom mobil- och web-access.
  • Bilda en ansluten plattform där användarna enkelt kan hitta och boka tid i verkstad.

Skador

Systemet fungerar här som en plattform där flera garage kan schemalägga och planera tjänster och därigenom öka butiksbeläggning. Systemet stödjer följande:

  • Möjlighet för flera användare att vara inne i systemet samtidigt.
  • Hög produktivitet genom att optimera via innovativa lösningar.
  • Integration av datatjänster från tredje part för ökad effektivitet.

Systemstrategerna tillsammans med Gateway erbjuder fokuserade och samlade tjänster för bilhandlare i syfte att öka tillväxt genom att optimera och effektivisera kundresan. Våra partnertjänster ger ytterligare styrka åt erbjudandet och stärker den potentiella tillväxten i er affär som återförsäljare. Vill du veta mer så kontakta oss gärna!