…eller hokus-pokus för vuxna

Vill man ha roligt på jobbet kan man trolla! Helt seriöst, det kan vara ett bra sätt att lätta upp stämningen, ge ”rivstart” för kreativiteten, hjälpa till att vara spontan och inte för fyrkantig, utmana sig själv och sina förväntningar.

Man stoppar en söt vit kanin i en magisk svart hatt, trollar lite och voilà! Ut flyger 5 vita duvor!

Men tänk om det inte blir duvor som du såg fram emot till utan kanske en kråka? Det gäller att vara beredd på överraskningar. Att trolla är kul, det är bara resultatet som inte är helt säkert. Och så länge det inte spelar någon större roll vad kaninen förvandlas till är allting bra.

Om däremot resultatet är viktigt så måste man ta fram tydliga, väldefinierade och förankrade önskemål och beskrivningar, med andra ord – krav!

Ska det vara så svårt? Vad är det man missar som gör att man som beställare får (inte alltid positiva) överraskningar i slutet och att det inte blir 5 vita duvor som flyger ut från hatten? Kan det vara trollkarlens kompetens eller kan det bero på att hatten har bristande teknisk kvalitet? Kanske otydliga önskemål från publiken?

– Vad vill ni att jag drar ur hatten?

– Något som flyger!

Och vips! En svart kråka!

Eller så lägger vi för mycket förtroende i andras förmåga att tolka oss. Vi tror för mycket på konsten att översätta våra önskemål till konkreta åtgärder och resultat. Jag kan tala för mig själv: ofta antar jag att den jag kommunicerar med hör precis vad jag säger eller tolkar rätt det jag har skrivit. Det var inte förrän senare när personer vid några tillfällen faktiskt kom tillbaka och undrade om de hade förstått mig rätt, då det slog mig att jag kanske inte var så tydlig och lättolkad som jag trodde!

Men det är långt ifrån alla som kommer tillbaka och frågar för att säkerställa att man är överens. Man tolkar saker och ting på sitt sätt, utifrån sin verklighet och baserat på antaganden.  I all sin vilja att leverera resultat och uppfylla kraven gör de sitt bästa för att uppfylla önskemålet/kravet.

Eftersom det kan vara komplicerat och känsligt att ändra på andras beteenden, måste vi i första hand börja med oss själva. Är du en sådan som tror på andra och deras kompetens så mycket att du inte gärna går in i detaljer och hoppas på det bästa?

Sluta med det. Det är inte till någon nytta varken för dig eller för den andra parten. Gör det instället så svårt som möjligt att misstolka det du säger MEN var försiktig! Undvik att gå in i för mycket detaljer, som kan ta ifrån den andre kreativiteten och därmed ansvaret för leveransen. Dessutom finns risk att mottagaren kan känna sig dum.

Tala om istället vad du vill ha, vad vill du att det ska flyga ut från den svarta hatten? Om du säger ”fågel” var beredd på ett brett utbud av olika arter. Säger man inte hur många totalt, hur många i taget, med vilken hastighet får man kanske får bara en. Det kan även vara smart att påpeka vad du ska ha resultatet till, trollkarlen kanske då väljer en art som passar till ändamålet och ger mest värde!

Med andra ord, definiera kriterierna som gör leveransen godtagbar dvs. accepterad.

Det handlar om att vara tydlig med sina acceptanskriterier från början!

Vill du veta mer om vår syn på värdeskapande och värdebaserad kvalitetssäkring, läs vårt white paper i ämnet.